De NVM start een proef om het aankomend aanbod van huizen die binnenkort te koop komen, al eerder ‘anoniem’ online te zetten. De NVM wil onderzoeken of dit de doorstroming op de woningmarkt een impuls geeft.
Door het voor iedereen online zichtbaar maken van het aankomend aanbod wil de NVM kijken of woningbezitters meer vertrouwen krijgen in het vinden van een toekomstige nieuwe woning. Dat kan leiden tot meer beweging en doorstroming in de (ver)koop van woningen, denkt de NVM. De uitkomsten van de proef bepalen of het initiatief wordt omgezet in een permanente dienst voor alle consumenten.
Huizen die binnenkort op de markt komen
Het (anoniem) inzichtelijk maken van aankomend aanbod kan zorgen voor perspectief en vertrouwen in het vinden van een geschikte woning. Om dit te staven heeft NVM een onderzoek over aankomend aanbod laten uitvoeren. Daaruit blijkt dat ruim 85% van de consumenten met verhuisplannen graag gebruik zou willen maken van dit initiatief.
Woningbezitters en woningzoekers willen volgens het onderzoek vooral weten welke huizen er binnenkort op de markt komen. Daarnaast zien woningbezitters de meerwaarde om de interesse in hun huidige huis alvast te kunnen nagaan. Van de woningeigenaren is 75% bereid om de huidige woning aan te melden via aankomend aanbod.
Lees ook: ‘Provincie Utrecht zoekt creatieve oplossingen om doorstroming op gang te krijgen’
Aankomend aanbod in algemene termen
In de pilot komen huizen online zichtbaar als aankomend aanbod. Het aanbod wordt in algemene termen omschreven: het aantal kamers, aantal vierkante meters en de wijk. Verder blijft de woning anoniem. De woningeigenaar bepaalt zelf of hij zijn woning wil aanmelden als aankomend aanbod. Een ‘aankomend aanbod-woning’ wordt pas echt herkenbaar in de online uitwisselsystemen van NVM als de verkoopopdracht aan een NVM-makelaar is verstrekt. Een consument is niet verplicht zijn woning uiteindelijk ook via de NVM makelaar in de verkoop te zetten.
NVM start proef met aankomend aanbod woningen Marc Vervoort, manager data en innovatie: “Wonen is een basisbehoefte en tegenover het historisch lage aanbod staat een enorme acute vraag. Het #woningtekort is niet van vandaag op morgen opgelost.”(1 van 2) https://t.co/qrS5ZOdXpX
— NVM (@nvmog) February 24, 2022
Consumenten die – op termijn – een woning zoeken kunnen hiervoor een digitale zoekopdracht aanmaken bij een NVM-makelaar en zo op de hoogte blijven van al het aankomend aanbod. Daarnaast kunnen NVM-makelaars het aankomend aanbod van hun kantoor op de eigen website en hun socialmediakanalen plaatsen.
Pilot tot eind 2022
NVM monitort tijdens de pilot de verkooptransacties in haar databases en welke woningen van aankomend aanbod overgaan naar actief aanbod. De NVM ziet zo toe op een correcte werkwijze. De proef met aankomend aanbod loopt volgens planning tot eind 2022 waarna de resultaten en effecten worden geëvalueerd.
Meer informatie en de spelregels voor het deelnemen aan aankomend aanbod via de website van NVM.
‘Niet nieuw’
Het initiatief van de makelaarsvereniging niet nieuw. Begin 2021 startte het platform Cribb vanuit dezelfde gedachte: de bestaande woningvoorraad beter benutten en latent woningaanbod beter zichtbaar maken. Dit platform is inmiddels de pilotfase voorbij en via www.cribb.nl volledig operationeel, met ruim driehonderd aangesloten makelaarskantoren en al enkele duizenden woningen in het platform die uniek worden aangeboden.
“Dat nu ook de NVM een soortgelijk concept lanceert, geeft aan dat deze aanpak wel eens dé oplossing kan worden voor de Nederlandse woningmarkt”, zegt Cribb-directeur Jeroen Wilelm tegen persbureau ANP. Ook Cribb kiest ervoor om met makelaars te werken maar beperkt zich niet tot de NVM-leden.
Bron: NVM start aankomend aanbod als proef alvast online | Vastgoedactueel
Bekijk het gehele artikel