Makelaars blijken relatief goed om te gaan met de digitale privacy van hun klanten en relaties. Dat blijkt uit een onderzoek naar naleving van de AVG-regels van Stichting AVG. De makelaardij blijkt een positieve uitzondering
Stichting AVG onderzocht de websites van 1.400 uiteenlopende organisaties in tien verschillende branches op de manier waarop wordt omgegaan met de privacy van gebruikers en naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het onderzoek vond plaats omdat het vijf jaar geleden is dat de AVG werd ingevoerd.
Uit de steekproef blijkt dat bijna 30% van de organisaties het privacy-statement op de website niet op orde heeft. De makelaardij is echter een positieve uitschieter.
Makelaars AVG-uitschieter
Een opvallend resultaat is dat vooral kleinere organisaties minder goed scoren. Zo heeft bijna 30% van de organisaties geen privacy policy op hun website staan of hebben de organisaties deze voorschriften niet gemakkelijk toegankelijk gemaakt. Vooral kleinere financiële dienstverleners, scholen en horecagelegenheden scoren minder goed.
Positieve uitschieters in het onderzoek zijn organisaties in de zorg en makelaardij. Ook goededoelenorganisaties benadrukken hoe belangrijk privacy is door vaak een privacy-statement op hun website te plaatsen.
‘Zorgwekkende ontwikkeling’
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) werd vijf jaar geleden ingevoerd. Het ontbreken van privacy statement vijf jaar na deze invoering v is een zorgwekkende ontwikkeling, meent Maarten Roelfs, de voorzitter van Stichting AVG. “Een privacy-statement is essentieel om transparantie en vertrouwen tussen organisaties en consumenten te bevorderen”, zegt Roelfs tegenover RTL Nieuws.
“Consumenten hechten steeds meer waarde aan goede omgang met hun persoonsgegevens. Het feit dat vooral kleine organisaties niet goed scoren op dit gebied is dan ook een punt van zorg, omdat zij net zo goed als grote bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om de privacy van hun gebruikers te waarborgen.”
‘Schenden van vertrouwen kan klanten kosten’
“De AVG beoogt het versterken van individuele rechten, het bevorderen van transparantie, het verbeteren van gegevensbeveiliging en het stimuleren van verantwoordingsplicht”, stelt Roelfs. “Organisaties moeten de waarde van vertrouwen niet onderschatten, omdat dit klanten, omzet en leden kan kosten. Het is van belang dat zij de AVG-wetgeving goed implementeren. Privacybescherming mag geen optionele toevoeging zijn, maar moet een fundamenteel principe zijn voor succesvolle organisaties.”
Lees ook: ‘NVM waarschuwt voor klakkeloos gebruik ChatGPT’
De AVG speelt een cruciale rol bij de bescherming van consumenten, burgers en leden. Door de continue toename van cyberaanvallen, datalekken en identiteitsfraude wordt het belang ervan steeds duidelijker, stelt Roelfs. Stichting AVG en Uitvoeringsorganisatie AVG-Programma ondersteunen (bedrijfs)organisaties via een online platform om aan de AVG-eisen te voldoen.
Bron: Makelaars positieve uitschieter AVG-steekproef | Vastgoedactueel
Bekijk het gehele artikel