Bij een op de zes woningtransacties is sprake van een opvallende verkoopprijs, zegt NVM. Om zich te onderscheiden, bieden kopers in de afgelopen tien jaar steeds vaker bijzondere bedragen. Die eindigen dan op bijvoorbeeld 777, 555 of het huisnummer van de woning.
NVM liet dochter Brainbay onderzoek doen naar opvallende verkoopprijzen. Daarbij is er geen rond eindbedrag, maar eindigt de verkoopprijs op bijvoorbeeld 777 of 001. Het meest wordt 555 als eindgetal gebruikt. Ook 999 komt veel voor: de zogenoemde supermarkttactiek. Of getallen waarmee specifiek voor de woning een bijzonder bedrag ontstaat, zoals €495.495.
Flinke stijging in 15 jaar tijd
Uiteraard blijft de hoogte van de bieding, inclusief de voorwaarden, een van de belangrijkste zaken om een transactie tot stand te brengen, zegt NVM. Maar toch is het aantal verkochte woningen met een opvallende verkoopprijs in 15 jaar tijd flink gestegen. Dit is in lijn met de groeiende vraag naar woningen.
Lees verder onder de afbeelding:
Bron: Brainbay
Tussen 2010 en 2014 (financiële crisis) kwamen opvallende bedragen niet tot nauwelijks voor. In de jaren erna nam het aantal gestaag toe. 2020 was er in 4% van de gevallen sprake van een bijzonder bedrag. Rond 2021 steeg dit naar 15%, gevolgd door een dip in 2022. Dit jaar gaat het om 16% van de verkochte woningen.
‘Opvallend bieden werkt’
De keus voor een opvallend bedrag hangt dus duidelijk samen met de krapte op de woningmarkt. Potentiële kopers gebruiken het om eruit te springen tussen de vele concurrenten. Net als de persoonlijke brief om de verkoper ervan te overtuigen om voor hen te kiezen.
Het bieden van opvallende bedragen werkt, geeft aankoopmakelaar Matthijs Bleij, directeur van Bleij Makelaardij in Badhoevedorp aan. “De woningmarkt is in Amsterdam en omgeving erg krap. Er moet vaak blind geboden worden. Het huisnummer verwerken in de prijs kan bij gelijke biedingen net een voordeel opleveren. Maar bovenal zorgt het voor attentiewaarde. Je maakt de aandacht voor het huis specifiek. Dat kan de gunfactor opleveren.”
De eerste keer dat hij dit toepaste, was zo’n acht jaar geleden bij de aankoop van een woning in Landsmeer. “Men dacht dat mijn klanten fan van James Bond waren, omdat in de bieding ‘007’ verwerkt was. Maar het ging uiteraard om het huisnummer.”
Ook makelaar Marian van Morgen Makelaardij in Utrecht zegt dat aparte bedragen bieden kan werken, simpelweg omdat het opvalt. “Een opvallende prijs kan net het verschil maken. Bijvoorbeeld wanneer twee biedingen vrijwel gelijk zijn, maar jij er met je opvallende bieding net boven zit. En je wilt ook niet exact hetzelfde bod doen als je collega.”
Huisnummer verwerken in prijs
Als aparte categorie noemt NVM de bedragen die eindigen op het huisnummer van de woning. Van alle woningen met een opvallende prijs die worden verkocht, is bij ongeveer de helft het huisnummer verwerkt in de uiteindelijke prijs.
Lees verder onder de afbeelding:
Bron: Brainbay
In 2025 gebeurde dit het vaakst bij tussenwoningen, meer dan twee keer zo vaak als bij vrijstaande woningen. De markt is bij dit laatste type woning wat minder krap, de concurrentie tussen kopers en dus ook de noodzaak tot een opvallend bod minder groot. Bij appartementen zijn ook wat minder vaak huisnummers in de verkoopprijs verwerkt. Dat komt omdat appartementen vaker zaken als bis, BS, ‘rood’ of ‘boven’ als toevoeging aan het huisnummer verwerkt hebben.
Bron: Een op de zes woningtransacties heeft opvallende verkoopprijs | Vastgoedactueel
Bekijk het gehele artikel
