De afgelopen jaren is de logistiek in en rondom de steden steeds meer toegenomen. Die groei zal de komende jaren verder doorzetten, simpelweg doordat er steeds meer mensen in de stad wonen. De toename van al deze vormen van logistiek in de stad gaat gepaard met meer regelgeving. Voor beleggers en ontwikkelaars creëert dit een complexe situatie waarin zij beter inzicht moeten krijgen in de supply chain van bedrijven en regulering vanuit overheden om te bepalen of een ontwikkeling of belegging op de lange termijn interessant is. Vastgoedadviseur CBRE roept daarom op tot uniforme en duidelijke regelgeving zodat beleggers en ontwikkelaars de verwachte groei in de markt kunnen realiseren. ‘Stadslogistiek steeds complexer’Naar verwachting stijgt de stadslogistiek tot 2035 met 19%[1]. Op dit moment rijden er elke dag meer dan 680.000 bestelbusjes en 53.000 vrachtwagens in, door en uit Nederlandse steden. Deze stadslogistiek bestaat uit verschillende vormen. De grootste groep is facilitair & service, onder andere bevoorrading van grote instellingen, gevolgd door stukgoederen, onder andere bevoorrading van winkels, en vers, onder andere bevoorrading van supermarkten.De toename van deze vormen van logistiek gaat gepaard met meer regelgeving. Denk hierbij aan zero-emissiezones. Vervuilende voertuigen mogen deze zones niet meer in, wat veel bedrijven dwingt tot een extra overslagmoment naar emissieloos transport. De vraag naar distributiecentra aan stadsranden zal op korte termijn toenemen door de uitbreiding van deze zones, maar op de lange termijn afnemen naarmate het aandeel emissieloze voertuigen groeit en hun actieradius verbetert. Beleggers moeten de behoefte goed inventariseren. Op gemeenteniveau lijkt het verstandig vooral optimaal gebruik te maken van de bestaande distributiecentra of – waar mogelijk met beperkte ingrepen – bedrijfsruimten geschikt te maken. ‘Inzicht in supply chain cruciaal voor beleggers en ontwikkelaars’Niet alleen de (lokale) regelgeving, maar ook het type gebruiker beïnvloedt welke type(n) distributiecentra het beste is voor een bedrijf. De gewenste en meest efficiënte vorm van transport en eisen waar een distributiecentrum aan moet voldoen, verschillen per bedrijf. Voor beleggers en ontwikkelaars is het belangrijk deze supply chain goed inzichtelijk te krijgen.Sommige regelgeving heeft alleen op korte termijn impact, terwijl andere ook op lange termijn effect heeft. Een uniforme regelgeving vanuit overheden is cruciaal om de logistiek efficiënt te blijven inrichten, maar begrip van de supply chain geeft meer inzicht in welke ontwikkelingen belangrijk zijn vanuit de behoeften van het bedrijf.Jim Orsel, Head of Industrial & Logistics CBRE Netherlands, legt uit: “Nederlandse overheden moeten realiseren dat een duidelijk beleid, aangaande stadslogistiek, cruciaal is om gebruikers, beleggers en ontwikkelaars in actie te laten komen. Met duidelijke wet- en regelgeving voor de lange termijn kunnen logistieke operaties in en rondom de stad efficiënt worden ingericht. Wanneer beleggers en ontwikkelaars een compleet beeld hebben van deze regelgeving en de behoeften en supply chain van hun klanten, dan kunnen ze ook op de lange termijn beter anticiperen.Lees hier de volledige analyse van CBRE.[1] Bron: Outlook Stadslogistiek 2035, Topsector Logistiek (2024)
Bron: Complexere regelgeving stadslogistiek uitdaging voor beleggers en ontwikkelaars | CBRE
Bekijk het gehele artikel