Rotterdam zal de komende vier jaar meer woningen gaan bouwen voor het middensegement. Dat verwacht CBRE Nederland, onderdeel van het beursgenoteerde CBRE Group, ’s werelds grootste adviesbureau voor vastgoed, na een analyse van de verkiezingsuitslag in de 5 grootste Nederlandse gemeenten.Rotterdam is een verdeelde stad, blijkt uit de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen. Toch zijn alle partijen het er over eens dat er meer gebouwd moet worden, en dan met name in het betaalbare segment. De invulling hiervan zal beïnvloed worden door de uiteindelijke samenstelling van de coalitie. De VVD heeft een afwijkend standpunt, de partij geeft aan dat er te veel sociale huur is in Rotterdam. Andere grotere partijen zetten juist in op het behouden (D66) of uitbreiden (PvdA, GroenLinks, Leefbaar) hiervan.Hoe de coalitie ook uitpakt, de kans is groot dat nieuwbouwprojecten een significant aandeel sociale en middeldure huurwoningen moeten bevatten. Waar dit vervolgens gebouwd moet gaan worden staat nog ter discussie. Brainpark wordt door veel partijen omarmd, maar over Rotterdam The Hague Airport is verdeeldheid. Het initiatiefvoorstel van GroenLinks, PvdA, SP, Partij voor de Dieren en CU-SGP om het vliegveld te transformeren tot een regio met 10.000 woningen kan momenteel niet op een meerderheid rekenen.Meerdere partijen zetten zich in voor het feit dat Rotterdammers in de stad moeten kunnen blijven, ongeacht hun levensfase. Hiervoor zullen meer studentenwoningen, maar ook aan concepten als co-living voor starters alsmede toekomstbestendige woningen en woon-zorg complexen voor senioren zullen moeten worden ontwikkeld. Dit kan een bredere groep beleggers aantrekken. Beleggers zien wel haalbaarheidsrisico’s als gevolg van potentiële strengere regulering -met name over de verdeling sociaal/midden/duur- en al gevolg van locatiekeuze. Ontwikkellocaties lijken een struikelblok te vormen in de coalitievorming.
Bron: Rotterdam aan de bak voor betaalbaar wonen | CBRE
Bekijk het gehele artikel