Bij de online presentatie van een woning kijken kopers en huurders in de eerste plaats naar afbeeldingen, beschrijvingen en plattegronden. Dat blijkt uit onderzoek door Capterra.
Het onderzoek van Capterra werd in februari gehouden onder 933 Nederlanders; 552 kopers en 381 huurders. Als het gaat om afbeeldingen geeft 91% aan hier vooral naar te kijken, gevolgd door beschrijvingen (77%) en plattegronden (64%). Daarna kijken ze naar video’s (26%), virtuele rondleidingen (25%) en kaarten (16%).
Bescherming persoonsgegevens zeer belangrijk
Andere zeer relevante kenmerken bij de online presentatie van een woning waren foto’s van het vastgoed, de bescherming van persoonsgegevens en zoekfilters (de mogelijkheid om een woning te zoeken op locatie, prijs, type, grootte, enz.). Deze kenmerken werden respectievelijk door 78%, 74% en 64% als zeer belangrijk beoordeeld door degenen die op een online huizensite naar woningen zoeken.
Mobiele apps en VR minder relevant
Tot de minder gewilde kenmerken van een online huizensite behoren mobiele apps, een online chat of augmented reality. 29% van de respondenten zei dat de beschikbaarheid van een app niet belangrijk was. 22% zei hetzelfde over een responsive online chat, en 21% gaf aan dat ze virtual reality (VR) en augmented reality (AR) bezoeken van de woning niet belangrijk vonden.
Lees gratis de digitale editie Vastgoed 3 over Doelgroepen & marketing
Social media steeds belangrijker kanaal
Social media spelen een steeds grotere rol bij de koop en verkoop van huizen. 11% van de ondervraagde kopers en huurders zocht namelijk voornamelijk op social media naar hun huis of appartement (op Facebook, Twitter of LinkedIn). Internetmakelaars nemen 9% voor hun rekening.
Lees verder onder de afbeelding
Proptech en andere technologieën
Proptech oftewel digitalisering van de vastgoedmarkt speelt een belangrijke rol in het proces van het kopen en huren van een woning, vooral tijdens de eerste fasen van het zoeken en bezichtigen. De meeste kopers en huurders (63%) zochten naar woningen op online huizensites als Funda, Jaap of Huizenzoeker.
Daarnaast wordt er gebruikgemaakt van andere technologieën. 49% van alle respondenten in het onderzoek maakte op enig moment tijdens het huur- of koopproces gebruik van een online afsprakensysteem. 33% maakte gebruik van online informatieformulieren. 30% gebruikte elektronische handtekeningen voor het tekenen van documenten gerelateerd aan de huur of koop van het huis en 30% gebruikte een mobiele app.
Lees verder onder de afbeelding
Andere conclusies uit het onderzoek zijn onder andere dat Nederlandse kopers koploper zijn in het overbieden, en dat bijna een kwart van de kopers boven zijn budget koopt.
Capterra helpt organisaties wereldwijd bij het vinden van de juiste software.
Lees ook: Helpdesk: Zo trek je de aandacht van de verkoper
Bron: Goede afbeeldingen bij online presentatie woning het belangrijkst | Vastgoedactueel
Bekijk het gehele artikel