De klassieke manieren van communiceren zoals persoonlijk of telefonisch contact zijn nog altijd het populairst onder woningzoekers. Dat blijkt uit onderzoek van GetApp. Consumenten zijn wel geïnteresseerd in nieuwe technologieën, maar er wordt nog te weinig gebruik van gemaakt.
De meeste ondervraagde kopers en huurders geven nog steeds de voorkeur aan persoonlijk (31%) of telefonisch (30%) contact met hun makelaar. Videobellen (11%) en e-mail (14%) blijven ver achter. Voor dit onderzoek ondervroeg software-aanbevelingsplatform GetApp 552 woningkopers en 381 -huurders in Nederland, die in de afgelopen drie jaar een woning kochten of huurden.
In dit artikel:
50% bekeek geen woning via 360-graden-beelden omdat deze niet beschikbaar waren;
87% zou virtual reality gebruiken om huizen te bekijken als het werd aangeboden;
Slechts 11% heeft augmented reality gebruikt tijdens de bezichtiging;
Bijna twee derde van de woningzoekenden heeft nog nooit live chat gebruikt;
66% is bezorgd over de veiligheid van digitale handtekeningen.
Makelaar kiest ook liefst voor persoonlijk of telefonisch contact
Makelaars kennen hun klanten, want er is nauwelijks verschil tussen de geprefereerde manier van communiceren en de manier waarop de respondenten daadwerkelijk met hun makelaar communiceerden. Als er al een verschil is, zouden klanten hun makelaar vaker persoonlijk willen spreken, terwijl ze in de praktijk meer telefonisch met hen praten.
360-graden-beelden nog lang niet altijd beschikbaar
Woningen bekijken via beelden van een 360-graden-camera is zeer populair. Van alle respondenten die een woning op die manier hebben bekeken, gaf 98% aan dat het nuttig was. Toch is het gebruik nog niet zo wijdverspreid. De helft van de respondenten zegt geen woning te hebben bekeken via 360-graden-beelden omdat deze niet beschikbaar waren.
360-graden-beelden bevorderen de verkoop
Uit het onderzoek blijkt dat goede 360-graden-beelden de besluitvorming van potentiële kopers of huurders versnellen. Zo zegt 63% van de respondenten die een woning op die manier hebben bekeken, dat het hen heeft geholpen bij het selecteren van woningen die ze persoonlijk willen bezichtigen. Met andere woorden, makelaars kunnen ze gebruiken om een onderscheid te maken tussen mensen die alleen maar komen kijken en mensen die serieus geïnteresseerd zijn in het kopen of huren van een woning. Van de mensen die een woning via 360-graden-beelden hebben bekeken, zei 39% dat het hen hielp te beslissen of ze een bod wilden uitbrengen.
Artikel gaat verder onder de afbeelding
Bron: GetApp
Groeipotentie virtual reality
Virtual reality (VR) heeft een enorm potentieel. Bijna alle respondenten (87%) gaven aan dat ze geïnteresseerd zouden zijn in het gebruik van virtual reality als het aangeboden zou worden. Uiteindelijk gebruikte slechts 15% VR tijdens de aankoop- of huurprocedure. Dat betekent dat er nog een flink groeipotentie zit in het gebruik van de technologie tijdens het verkopen of verhuren van een woning.
Virtual reality kan op verschillende manieren worden gebruikt door makelaars:
Het aanbieden van een interactieve bezichtiging
Woningen bekijken die nog in aanbouw zijn
Vragen van huurders beantwoorden
Extra elementen toevoegen aan de woning
Er is ook een groot verschil tussen het aantal consumenten dat geïnteresseerd is en het aanbod bij het gebruik van augmented reality (AR). Van de ondervraagde potentiële kopers of huurders heeft slechts 11% een AR-app gebruikt bij het zoeken naar een woning.
Het verschil tussen virtual reality en augmented reality
Met virtual reality (VR) kunnen potentiële kopers of huurders een virtuele rondleiding door het pand krijgen, alsof ze er zelf bij zijn. Kijkers gebruiken meestal een hoofd-gemonteerd apparaat dat realistische driedimensionale beelden en geluiden van een echte locatie genereert.
Augmented reality (AR)tours gebruiken een app en camera op een smartphone om digitale beelden over een live beeld van de woning te leggen. Zo kunnen kijkers visualiseren hoe een leegstaand pand er na voltooiing uit zal zien of zien of meubels in een kamer zouden passen.
Live chat nog geen gemeengoed
Live chat wordt relatief weinig gebruikt. Bijna twee derde (58%) van de respondenten heeft nog nooit gebruik gemaakt van live chat bij het zoeken naar een woning. Van degenen die de live chat-functie wel gebruikten, vond 97% deze nuttig.
Liever pen en papier dan digitale handtekening
Digitale handtekeningen staan ook bekend als zeer veilig. Daarom is het verrassend dat slechts 30% van de respondenten een digitale handtekening gebruikte om documenten te ondertekenen. 66% van de ondervraagden gaf aan zich zorgen te maken over de veiligheid van hun gegevens bij het digitaal ondertekenen. 56% van de respondenten geeft de voorkeur aan pen en papier boven het zetten van een digitale handtekening.
Dat wil niet zeggen dat mensen twijfelen aan de waarde van de digitale handtekening. Volgens 62% heeft een digitale handtekening evenveel waarde als een geschreven handtekening. Aan de andere kant is bijna een kwart (24%) van de respondenten er nog steeds van overtuigd dat een digitale handtekening minder waard is.
Rol van de makelaar
Het is belangrijk dat makelaars tijd investeren om hun klanten voor te lichten over digitale handtekeningen. Niet alleen hoe ze werken, maar ook waarom ze eigenlijk veiliger zijn dan handtekeningen op papier. Een papieren document kan verloren gaan in de post en kan gelezen worden door mensen voor wie het document niet bedoeld is.
Met digitale handtekeningen kun je klanten ook de mogelijkheid geven om een extra verificatiemethode toe te voegen bij het invoeren van documenten. Denk aan een TAN-code, die je per sms ontvangt. Tegelijk moet de makelaar benadrukken dat alle gegevens van klanten die digitaal worden opgeslagen, worden behandeld en beschermd volgens de Europese privacyregelgeving.
Leestip: Goede afbeeldingen bij online presentatie woning het belangrijkst
Bron: Persoonlijk of telefonisch contact met makelaar nog altijd populairst onder woningzoekenden | Vastgoedactueel
Bekijk het gehele artikel