Hoe communiceert de makelaar het beste met zijn doelgroep in ons digitale tijdperk? Online natuurlijk. Om nieuw aanbod te krijgen is het juist voor makelaars belangrijk om doelgroepgerichte berichten te verzenden, zoals via social media. Online marketing is daarvan een belangrijk onderdeel. Drie experts geven tips en tricks.
Steeds meer makelaars werken naast hun CRM-systeem met specifieke makelaars en marketing automation software als Nexxtmove, om nog dichter bij hun doelgroep te komen. Vaak ontbreekt volgens Timo Honingh van Effytool de verbindende schakel om de data uit al die systemen optimaal te benutten. Voor die optimalisering is een ultieme spin in het web nodig.
“Effytool haalt uit al die verschillende systemen de benodigde informatie om nog doelgroepgerichter te communiceren. De berg informatie wordt verrijkt door de koppeling en stelt de makelaar in staat op een persoonlijke en relevante manier met potentiële klanten te praten. Om de ‘gouden pot met leads’ naar binnen te hengelen. Effytool ziet over alle systemen die op de website draaien, maar ook de website zelf, welke digitale bewegingen mensen maken, wat voor gegevens ze achterlaten en categoriseert deze automatisch onder het klant- of contactnummer.”
‘Met onze dataverbinder zie je ook of iemand een hypotheek nodig heeft’
“Super simpel voor de makelaar om te kijken wat bijvoorbeeld een bezichtiger voor acties onderneemt en hoe vaak deze werd teleurgesteld. Stuur deze potentiële klant een gepersonaliseerd en relevant mailtje onder het kopje: ‘Driemaal kijken is scheepsrecht.’ Met een aantal tips over hoe je meer kans maakt en woningen waarmee ze wellicht kans maken. Bijvoorbeeld een goedkopere opknapper. Doordat Effytool een duidelijk profiel laat zien, is het makkelijk om in persoonlijke mails precies de juiste toon te raken en je als makelaar te onderscheiden. En nog mooier: mits de systemen goed zijn ingeregeld, kan dit proces automatisch gaan.”
Dataverbinder
“Makelaars focussen zich te veel op de transactie en laten 96% van de mogelijke business liggen. Met onze dataverbinder zie je ook of iemand een hypotheek nodig heeft, een verhuiswagen of andere diensten, die in een nieuwsbrief of persoonlijke mail kunnen worden aangeboden. De pot met leads kan veel breder zijn dan het aan- en verkooptraject. Er zit zoveel meer business in die data. Gebruik dat!”
Bekijk de video: Zo word je spekkoper https://www.youtube.com/watch?v=BhHazTFi43U
‘Makkelijker, goedkoper en gerichter’
Online branding is het proces om via online kanalen de bekendheid en beleving van een makelaarskantoor bij doelgroepen te vergroten. Cassandra Salvo, directeur van marketingbureau Garlic, legt uit waarom dit zelfs voor eenpitters een must is.
“Makelaars zijn aanbod- en transactiegericht. Negen van de tien vertellen weinig over het hart van hun bedrijf en positioneren het makelaarsbedrijf niet bewust. Met specifiek aangestuurde online zichtbaarheid, kan duidelijk worden gemaakt waarin het kantoor uitblinkt, wat het onderscheidend vermogen is. Welke specifieke expertise, sfeer, werkwijze of strategie het bedrijf heeft.”
“Bij online branding valt of staat alles met duidelijke bedrijfs- en marketingstrategieën. Als je imago niet bij je past, dan is verandering van bedrijfsstrategie een optie. Verander bijvoorbeeld van allround makelaar naar high end makelaar als dat beter past. En pas daar de hele communicatie op aan: andere website, andere zoektermen, veel video’s en passende, chique beelden. Maak het geheimzinniger en meer op persoonlijke service gericht. Dat werkt.”
‘Staat de strategie, focus dan op het definiëren van diverse doelgroepen’
Doelgroep definiëren
“Staat de strategie, focus dan op het definiëren van diverse doelgroepen waarmee passend kan worden gecommuniceerd. En dat is ook meteen een voordeel van online branding, je kunt heel gericht met (potentiële) klanten communiceren. Vroeger had je alleen middelen als logo, huisstijl, je drukwerk en advertenties in lokale suffertjes en misschien radio, om het imago van je makelaardij en de band met (potentiële) klanten te versterken. Online gaat dat makkelijker, goedkoper en gerichter. Via tracking kun je doelgroepen definiëren om vervolgens uitgelezen boodschappen via gepaste media zoals website of social media, bij (potentiële) klanten te krijgen.”
Ook voor eenpitters
“Zelfs makelaars zonder personeel kunnen werken aan een goed imago en trouwe klanten. Dat kan op de oude manier door bij de voetbal, op de nieuwjaarsborrel enzovoort te netwerken. Maar het kan ook online. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Zorg voor ambassadeurs online. Bel een goede klant op, vraag wat hij of zij vond van de service en post die reactie. Of laat een styliste een huis stylen en maak daar een korte video van die gepost kan worden. Vraag aan veel mensen om die te delen en het balletje gaat rollen.”
“In alle gevallen geldt: de website moet optimaal zijn: goede SEO en SEA, cookies, advertenties online, linken met websites van prospects, online banners of organische aandacht via supergoede content en veel linken met en reageren op anderen. Als je niet gevonden wordt, ben je ook niet zichtbaar.”
Bekijk de video: Werk met een contentkalender https://www.youtube.com/watch?v=BhHazTFi43U
‘Trackingsoftware: de volgende stap’
Website tracking – het digitaal volgen van bezoekers – is volgens directeur van Nexxtmove Arnaud Geeve een belangrijke basis voor het bepalen van de online marketingstrategie. Voor wie is dat geschikt?
“De trackingsoftware op de website volgt digitale bewegingen zoals surfgedrag, waardebepaling, contactformulier van potentiële klanten. De intelligente software ontdekt interessante patronen, waarmee klantprofielen aangemaakt kunnen worden. Samen met info vanuit andere kanalen zoals social media, kan de intelligente software daar juiste opvolging aan geven zoals automatisch relevante blogs, mails of nieuwsbrieven versturen. Hiermee heeft de makelaar een sterk gereedschap in handen om al vroeg in de klantreis op het juiste niveau met eventuele klanten te communiceren.”
‘Schieten met hagel heeft geen zin, dat weten we allang’
Leadscore
“Schieten met hagel heeft geen zin, dat weten we allang in de marketing. De software kan daarom berekeningen maken aan de hand van websitepatronen in combinatie met andere data uit andere kanalen zoals social media. Waar bevindt de potentiële klant zich in de klantreis en hoe intensief is die op zoek? De makelaar kan dan aan de hand van een interessescore, bijvoorbeeld vanaf een 7, bepalen of hij gepersonaliseerde, relevante marketingtools als campagnes, advertenties, blogs, nieuwsbrieven of e-mails automatisch verstuurt naar bepaalde leads. En waar de makelaar hem of haar mee kan helpen.”
Traffic
“Het werken met trackingsoftware is voor iedere makelaar die een volgende stap wil maken in online marketing. Daarbij is het belangrijk dat je website optimaal ingericht en aantrekkelijk is, zodat je zoveel mogelijk bezoekers aantrekt. Denk aan zoekmachineoptimalisatie (SEO), zoekmachine advertenties (SEA) en andere mogelijkheden zoals e-mailmarketing, social media marketing en automation. Genereer zoveel mogelijk traffic naar je website, dan wordt website tracking echt interessant!”
Databerg
“De AVG-toestemming moet wel goed geregeld zijn. Bezoekers moeten bij instellingen de cookies voor marketingdoeleinden kunnen uitzetten. De trackingsoftware moet echt goed worden geïnstalleerd, samen met complementaire software die de databerg duidt. Last but not least, als er niet genoeg verkeer is op de website, door bijvoorbeeld gebrek aan aanbod, heeft tracking geen zin. Maar, staan alle vlaggen op groen, dan heeft de makelaar hiermee een groot voordeel op zijn concullega’s.”
Bekijk de video: Zo krijg je data van onbekende bezoekers https://drive.google.com/file/d/1_nFCDTTiI67NijH0CscLG1lu4e8uiGy5/view
Bron: Tips en tricks van drie online marketing experts | Vastgoedactueel
Bekijk het gehele artikel